Dokumenty >> Co obsahuje školní vzdělávací program ZŠ Byšice I. ...
Školní vzdělávací program ZŠ Byšice – 1.část Ing. Petr Orvoš „Čemukoli se učíš, učíš se pro sebe“ (A. Petronius) V říjnu 2007 schválila Školská rada při ZŠ v Byšicích tzv. ŠVP (Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání). Schválení předcházela prezentace paní ředitelky školy Janiny Křimské a paní učitelky Dany Štrojsové (koordinátorka programu). Protože se tímto programem mění zásadním způsobem přístup ke vzdělávání našich dětí, rád bych veřejnost v několika částech, které snad budou vycházet v obecních novinách, seznámil s obsahem tohoto dokumentu a s jeho vlivem na výuku na naší ZŠ. V následujícím textu si dovoluji citovat některé pasáže uvedeného dokumentu. ŠVP se tvořil něco více než 1 rok za spolupráce všech učitelů naší základní školy. Cílem tohoto programu je samozřejmě zlepšení výuky dětí v kontextu 21. století. Tedy svým způsobem méně biflování, individuálnější přístup k dětem a hlavně rozvíjení toho nejlepšího co v nich je. Text má 322 stran, z nichž většinu zabírají učební plány jednotlivých předmětů. Začalo se podle něj učit dnem 1.září 2007 a to v první a šesté třídě. Ostatní třídy se budou přidávat v dalších letech postupně. Podkladem pro tvorbu se stal tzv. Rámcový vzdělávací program Ministerstva školsví mládeže a tělovýchovy, který v hlavních rysech určuje co by děti měly v jednotlivých ročnících přibližně umět. Vlastní ŠVP je plně v kompetencích škol, které jej tvoří, ŠVP projednává a vyjadřuje se k němu Školská rada příslušné školy. ŠVP je živý dokument, který se může měnit podle aktuálních potřeb výuky. A co tedy tento dokument ve stručnosti obsahuje? 1. Identifikační údaje 2. Charakteristika školy 3. Charakteristika školního vzdělávacího programu 4. Učební plán 5. Učební osnovy 6. Hodnocení a autoevaluace školy Text začíná identifikačními údaji o škole. Pokračuje charakteristikou školy ve které se popisuje velikost a historie školy, vybavení školy, počet tříd, možnosti sportovního a jiného vyžití apod. Nastiňuje se strategie rozvoje školy do budoucnosti. Z ní si dovoluji citovat, aby si každý rodič udělal představu, co škola chce do budoucnosti realizovat:
S čím se počítá pro do budoucnosti? • S celkovou rekonstrukcí tříd a modernizací materiálně-technického vybavení školy (s výměnou školních tabulí, nábytku, některých učebních pomůcek, s dokončením výměny topných těles a osvětlení, s rekonstrukcí podlah, vybavením každé třídy PC a DVD přehrávačem), • s modernizací učebny fyziky a chemie, s vybavením laboratorním nábytkem, dataprojektorem, počítačem, interaktivní tabulí a pomůckami pro práci v laboratoři, • s vybudováním víceúčelového hřiště v areálu školy, • s postupnou výměnou oken a opláštěním školy, • s oplocením areálů ŠD a rekonstrukcí dvorního relaxačně sportovního zázemí, • s rekonstrukcí školních šaten a výměnou kojí šatníkovými skřiňkami, • s komplexní rekonstrukcí učitelské sborovny a kanceláří, • s využitím půdního prostoru pro vybudování nové knihovny, školního klubu, další počítačové učebny a učeben pro výuku cizích jazyků. Jedná se o velkolepé a dlouhodobé cíle, realizace kterých bude vyžadovat velké finanční prostředky a také hodně trpělivosti a snahy při postupném zajišťování těchto prostředků. Důležité je, že cíle školy jsou v souladu s vizí zřizovatele a že se společnými silami některé z těchto záměrů již daří plnit. Další částí je charakteristika pedagogického sboru a organizace vyučování ve škole (začátek výuky, přestávky, doba oběda, apod. V současné době ve škole pracuje 20-23 pedagogických pracovníků, včetně dvou vychovatelek a jednoho asistenta. Na závěr úvodní části dokumentu jsou popsány dlouhodobé projekty školy a spolupráce s veřejností. Dlouhodobé projekty školy. • Adopce na dálku při Diecézní katolické charitě Hradec Králové. Naši žáci a pedagogové adaptovali 5-letého chlapce D. Bala Chakravathi z Indie, provincie Karnataka. Roční částka 5.000,- Kč (přibližně 20,- Kč na žáka školy, pedagogický sbor přispívá dobrovolným příspěvkem, nejméně však 100,- Kč) je převedena na dítě a je čerpána na tyto účely: na školní pomůcky a uniformu, školné, cestovní výdaje, stravu, základní zdravotní péči, případnou pomoc rodině. • Pomáháme obci - komplexní environmentální výchova: pravidelná pomoc při úklidu, hrabání listí, třídění odpadů, sběr papírů a plastů, pomoc starším občanům při sběru papíru (dopravování do školy apod.). • Poznáváme lidové tradice – Vánoce, Velikonoce, Masopust (výroba a prodej předmětů na školních jarmarcích, ukázky tradičních řemesel s možností to vyzkoušet si je osobně, vánoční zpívání ve škole a na náměstíčku v obci při slavnostním rozsvícení vánočního stromku, tradiční pečení s rodiči a prarodiči ve školní kuchyňce, třídní besídky a předávání si dárků, vánoční či velikonoční sportovní turnaje, hravé znalostní a sportovní soutěže, účast na výstavách v Regionálním muzeu Mělník, masopustní průvod apod.). • Přírodovědný projekt ve spolupráci s přírodovědcem Regionálního muzea Mělník – odchyt, pozorování a kroužkování ptáků v okolí. • Drogy a my, Kde začíná a končí šikana? – prevence sociálně patologických jevů: besedy s odborníky, diskuse, zkušenosti, ankety, dílčí projekty v rámci výuky jednotlivých předmětů, nástěnky. • Květinový den, v rámci kterého mimo jiné žáci vysazují jarní květiny do truhlíků. • Projekt Vesmír. • Den čarodějnic. • Dopravní výchova – „Jsem dobrý chodec a cyklista?“. • Výtvarné dílny a výstavy ,,Pod širým nebem“. Škola a veřejnost. Významné školní akce, které ovlivňují komunitní soužití v obci, jsou: • Přivítání prvňáčků a jejich rodičů první den ve škole, • školní karneval a mikulášská návštěva, • vánoční a velikonoční jarmarky, vánoční zpívání a slavnost rozsvícení vánočního stromečku na náměstí obce, tradiční pečení ve školní kuchyňce s rodiči a prarodiči, • masopustní průvod obcí, • ples rodičů a přátel školy, • vítání nových občánků na obecném úřadě, • organizování sběru a pomoc žáků starším občanům v jeho průběhu, • pomoc žáků při jarním úklidu obce, • údržba školní skalky a pozemku, • dětský den a sportovní školní olympiády, • ozdravné pobyty u moře společně s rodiči a školy v přírodě, • školní akademie, která je skutečným vyvrcholením a veřejnou demonstrací všech uměleckých dovedností našich žáků. Tradiční akademii organizujeme vždy na závěr školního roku a je pojata také jako důstojné rozloučení s vycházejícími žáky 9. ročníků. Pro velký zájem veřejnosti má školní akademie každoročně dvě představení a stává se jednou z nejočekávanějších událostí v obci. Součástí této kapitoly je i popis základní činnosti Klubu rodičů a přátel školy jako partnera školy ve vztahu k rodičům a široké veřejnosti. V příští části se blíže podíváme na vlastní charakteristiku ŠVP (zaměření školy, hlavní cíl programu, strategie výuky, učitelská a žákovská samospráva,co jsou tzv. kompetence žáků, apod.) Článek zřejmě vyjde v dalším čísle Byšických novinek.
|